ایران روز یکشنبه اعلام کرد که تا زمانی که واشنگتن ابتدا تحریم‌ها را لغو نکند، وارد مذاکرات تازه هسته‌ای با ایالات متحده نخواهد شد؛ این را رسانه‌های دولتی به نقل از عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، گزارش کردند. این اظهارات نشان می‌دهد که تحریم‌ها همچنان یکی از موانع اصلی در هر تلاشی برای ازسرگیری دیپلماسی است.

این موضع در حالی مطرح می‌شود که روابط میان تهران و واشنگتن همچنان بر سر برنامه هسته‌ای ایران و تنش‌های گسترده‌تر منطقه‌ای پرتنش است. مقام‌های آمریکایی مدت‌هاست خواستار گفت‌وگوهای دوباره هستند، در حالی که ایران تأکید کرده است پیش از هرگونه تعامل معنادار، باید فشارها کاهش یابد.

تحریم‌ها فشار سنگینی بر مردم عادی ایران وارد کرده‌اند و به تورم، کمبودها و تضعیف اقتصاد دامن زده‌اند. در عین حال، دولت‌های غربی همچنان استدلال می‌کنند که برای کاهش خطر تشدید تنش، محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران لازم است.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد دو طرف فاصله زیادی از هم دارند. تهران می‌گوید رفع تحریم‌ها باید در اولویت باشد، در حالی که واشنگتن هیچ نشانه‌ای از آمادگی برای پذیرش این خواسته پیش از مذاکرات نشان نداده است.