علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه گفت که این کشور به پیشبرد برنامه هستهای خود ادامه خواهد داد و در برابر درخواستهای تازه آمریکا برای محدود کردن غنیسازی اورانیوم ایستادگی کرد. اظهارات او نشانه تداوم سرسختی تهران است، در حالی که تنشها بر سر فعالیتهای هستهای ایران و تلاشهای غرب برای مهار آن همچنان بالاست.
این اظهارات در میانه اختلافات دیرینه تهران و واشنگتن درباره سطح غنیسازی، بازرسیها و تحریمها مطرح میشود. مقامهای آمریکایی بارها گفتهاند که خواهان محدودیتهای سختگیرانهتر بر برنامه ایران هستند، در حالی که مقامهای ایرانی تأکید کردهاند فعالیتهای هستهایشان قانونی است و باید ادامه یابد.
بیانیه خامنهای احتمالاً نگرانی دیپلماتهایی را که بنبست هستهایِ طولانیمدت را دنبال میکنند، عمیقتر خواهد کرد. برای غیرنظامیان در ایران، این رویاروییِ ادامهدار هزینه سنگینی داشته است؛ تحریمها و انزوا فشار اقتصادی را بدتر کردهاند، در حالی که دولت همچنان برنامه هستهای خود را در اولویت قرار میدهد.
این اظهارات تازه بر وضعیت شکنندهتر منطقه نیز میافزاید، در حالی که هیچ نشانه روشنی از پیشرفت در مذاکرات دیده نمیشود. با افزایش فشارها، فاصله میان خواستههای آمریکا و موضع ایران همچنان زیاد است.
Комментарии
Топ комментарии