ایران میگوید پس از آنکه آژانس بینالمللی انرژی اتمی قطعنامه جدیدی را در درخواست برای شفافیت بیشتر تصویب کرد، به غنیسازی اورانیوم ادامه خواهد داد. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، گفت تهران به پیشروی ادامه میدهد؛ نشانهای از سرسختی در زمانی که بررسیهای دوباره درباره برنامه هستهای کشور افزایش یافته است.
این اقدام شکاف رو به گسترش میان ایران و بازرسان بینالمللی را برجسته میکند؛ بازرسانی که خواستار دسترسی روشنتر و همکاری کاملتر بودهاند. قطعنامه آژانس بینالمللی انرژی اتمی بازتاب نگرانیهای دیرینه درباره دامنه و نظارت بر فعالیتهای هستهای ایران است؛ فعالیتهایی که همچنان یکی از منابع اصلی تنش با دولتهای غربی به شمار میروند.
مقامهای ایرانی بارها غنیسازی را یک حق حاکمیتی توصیف کردهاند، در حالی که منتقدان میگویند نبود شفافیت، بیثباتی منطقهای را افزایش میدهد و دیپلماسی را پیچیدهتر میکند. تازهترین اظهارنظر نشان میدهد که تهران قصد ندارد در واکنش به هشدار آژانس مسیر خود را تغییر دهد.
این بنبست در شرایطی رخ میدهد که فشار بر دولت ایران در زمینه تحریمها، سیاستهای امنیتی و فشار اقتصادی داخلی همچنان بالاست. برای بسیاری از ایرانیان، این مناقشه به فضای گستردهتری از بیثباتی میافزاید؛ فضایی که سالها انزوا، سوءمدیریت و تقابل با جهان بیرون آن را شکل داده است.
Şərhlər
Ən yaxşı şərhlərŞərhlər yüklənir…