علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه به‌گزارش رسانه‌های دولتی گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده «خوب پیش نمی‌رود». اظهارات او نشانه‌ای از ابهام تازه درباره دیپلماسی‌ای است که هدفش محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌های طولانی‌مدت با واشنگتن است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تلاش‌ها برای احیا یا بازطراحی مذاکرات همچنان شکننده است و دو طرف با بی‌اعتمادی عمیق و اختلافات حل‌نشده بر سر تحریم‌ها، محدودیت‌های غنی‌سازی و سازوکارهای راستی‌آزمایی روبه‌رو هستند. هیچ پیشرفت تازه‌ای اعلام نشد و ارزیابی خامنه‌ای نشان داد که شکاف میان تهران و واشنگتن همچنان عمیق است.

این بن‌بست دیپلماتیک گسترده‌تر همچنان بر زندگی ایرانیان عادی اثر می‌گذارد؛ مردمی که سال‌ها تحریم، تورم و فشار اقتصادی را تحمل کرده‌اند. هرگونه فروپاشی مذاکرات می‌تواند این دشواری‌ها را بیشتر کند، در حالی که توافقی برای کاهش تنش‌ها می‌تواند در صورت همراهی با کاهش واقعی فشارها و اجرای مؤثر، از بار فشار بر غیرنظامیان بکاهد.

رویترز این اظهارات را به نقل از رسانه‌های دولتی ایران گزارش کرد. بیانیه تازه بار دیگر نشان می‌دهد که پرونده هسته‌ای تا چه اندازه نامطمئن مانده و تا چه حد به این بستگی دارد که آیا هر دو طرف می‌توانند مسیری عملی برای پیشرفت پیدا کنند یا نه.