İran, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı’nın daha fazla şeffaflık çağrısı yapan yeni bir karar kabul etmesinin ardından uranyum zenginleştirmeyi sürdüreceğini söyledi. Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, Tahran’ın yoluna devam edeceğini belirterek, ülkenin nükleer programı üzerindeki yenilenen inceleme döneminde meydan okuma mesajı verdi.
Bu adım, İran ile uluslararası denetçiler arasındaki giderek büyüyen farkı ortaya koyuyor. Denetçiler, daha açık erişim ve daha kapsamlı işbirliği talep ediyor. UAEA kararı, İran’ın nükleer faaliyetlerinin kapsamı ve denetimiyle ilgili uzun süredir devam eden kaygıları yansıtıyor; bu faaliyetler Batılı hükümetlerle gerilimin başlıca kaynaklarından biri olmaya devam ediyor.
İranlı yetkililer zenginleştirmeyi defalarca egemen bir hak olarak tanımlarken, eleştirmenler şeffaflık eksikliğinin bölgesel istikrarsızlığı artırdığını ve diplomasiyi zorlaştırdığını savunuyor. Son açıklama, Tahran’ın ajansın uyarısına yanıt olarak rotasını değiştirmeye hazır olmadığını gösteriyor.
Bu karşı karşıya geliş, yaptırımlar, güvenlik politikası ve ülke içindeki ekonomik baskı nedeniyle İran hükümeti üzerindeki baskının yüksek kaldığı bir dönemde yaşanıyor. Birçok İranlı için bu anlaşmazlık, yıllardır süren izolasyon, kötü yönetim ve dış dünya ile çatışmanın şekillendirdiği daha geniş bir belirsizlik ortamına bir yenisini ekliyor.
Yorumlar
En iyi yorumlarYorumlar yükleniyor…