بهگفته دیپلماتهای آشنا با گفتوگوها، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در وین بدون دستیابی به نتیجهای مشخص پایان یافت. دور هفتم این مذاکرات بر شتاب گرفتن غنیسازی اورانیوم در تهران و همچنین شکاف روبهگسترش میان دو طرف درباره محدودیتهایی که ایران باید بپذیرد، متمرکز بود.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که مقامهای اتحادیه اروپا اکنون در حال آمادهسازی تحریمهای بیشتری مرتبط با برنامه هستهای ایران هستند. این اقدام بازتابی از افزایش نارضایتی دولتهای غربی از نبود پیشرفت و نگرانیها درباره دورتر شدن ایران از پایبندی به تعهدات هستهای پیشین است.
بنبست دیپلماتیک، بر یک مناقشه قدیمی که سالهاست تنشها را در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن افزایش داده، ابهامی تازه افزوده است. برای مردم عادی ایران، بازگشت تحریمها میتواند فشار اقتصادی را در زمانی تشدید کند که بسیاری از خانوارها همین حالا هم با تورم، بیکاری و دسترسی محدود به کالاهای اساسی دستوپنجه نرم میکنند.
در این مرحله، هیچ پیشرفت فوری اعلام نشده و هنوز روشن نیست که آیا دو طرف دور دیگری از مذاکرات را برنامهریزی خواهند کرد یا نه. فعلاً بهنظر میرسد فاصله میان تهران، واشینگتن و پایتختهای اروپایی بهجای کمتر شدن، بیشتر شده است.
Yorumlar
En iyi yorumlarYorumlar yükleniyor…