حماس روز جمعه اعلام کرد که آماده ورود به مذاکرات جدید درباره آتشبس در غزه است؛ پس از آنکه گفتوگوهای پیشین با هدف پایان دادن به جنگ، این هفته به نتیجهای نرسید.
این اعلام در حالی مطرح میشود که فشارها بر سر پیامدهای انسانی جنگ در غزه همچنان رو به افزایش است؛ جایی که غیرنظامیان با آوارگیهای مکرر، کمبود غذا و دارو و خطر مداوم، در حالی که درگیری ادامه دارد، روبهرو بودهاند. هر تلاش تازه دیپلماتیک نهتنها بر اساس اینکه آیا میتواند جنگ را متوقف کند سنجیده خواهد شد، بلکه بر این اساس نیز که آیا فضای لازم برای کمکرسانی و حفاظت از غیرنظامیان را فراهم میکند یا نه.
رویترز گزارش داد که تازهترین دور مذاکرات اوایل هفته جاری شکست خورد و میانجیها را در جستوجوی راهی برای بازگشت به میز گفتوگو گذاشت. هنوز روشن نبود که حماس چه شروطی را در یک پیشنهاد اصلاحشده خواهد پذیرفت یا مذاکرات تا چه سرعتی میتواند از سر گرفته شود.
چالش گستردهتر همچنان بدون تغییر باقی مانده است: هر توافق پایدار باید هم آزادی گروگانها و هم حفاظت از غیرنظامیان در همه طرفها را در نظر بگیرد. در حال حاضر، بیانیه حماس نشان میدهد که مسیر دیپلماتیک همچنان زنده است، هرچند فاصله میان طرفها همچنان زیاد است.
Yorumlar
En iyi yorumlarYorumlar yükleniyor…