وزرای دفاع ناتو که در بروکسل دیدار کردند، با هدف سوق دادن متحدان اروپایی به سمت افزایش هزینههای نظامی، بر سر این موضوع به توافق رسیدند؛ در حالی که واشنگتن همچنان بر اعضایی فشار میآورد که هنوز به معیار دیرینه ۲ درصد تولید ناخالص داخلی این ائتلاف نرسیدهاند.
این گفتوگوها در فضایی از نگرانیهای مداوم امنیتی در اروپای شرقی برگزار شد؛ جایی که رهبران ناتو زیر فشار قرار دارند تا بازدارندگی را تقویت کرده و آمادگی را بهبود دهند. این توافق بازتاب تلاشی گستردهتر برای انتقال سهم بیشتری از بار مالی به پایتختهای اروپایی است.
ایالات متحده سالهاست استدلال میکند که هر عضو باید به هدف ۲ درصدی برسد و میگوید اعتبار ائتلاف به تقسیم عادلانهتر بار وابسته است. چند دولت اروپایی بودجههای دفاعی خود را افزایش دادهاند، اما مقامها میگویند برای پر کردن شکاف باقیمانده هنوز کار بیشتری لازم است.
نشست بروکسل نشان میدهد که هزینههای دفاعی همچنان یکی از حساسترین مسائل داخلی ناتو است، حتی با وجود آنکه اعضا میکوشند در زمینه امنیت منطقهای و حمایت از متحدان در نزدیکی جناح شرقی ائتلاف، جبههای واحد نشان دهند.
Yorumlar
En iyi yorumlarYorumlar yükleniyor…