İran, uranyumu yüzde 60 saflığa kadar zenginleştirmeye devam edeceğini, nükleer faaliyetlerini azaltması yönündeki Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa hükümetlerinin yenilenen baskısına karşı çıkacağını açıkladı. Bu açıklama, bölgenin en hassas güvenlik anlaşmazlıklarından birini yeniden gündemin merkezine taşıyor.
Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, Tahran’ın zenginleştirme programını sürdürme niyetinde olduğunu söyledi ve hükümetin Batı’nın geri adım atma taleplerini kabul etmeye hazır olmadığı mesajını verdi. Açıklama, diplomatların İran’ın nükleer ilerleyişini nasıl sınırlandıracakları ve daha fazla tırmanma riskini nasıl azaltacakları konusunda bölünmüş kaldığı bir dönemde geldi.
Yüzde 60’lık zenginleştirme düzeyi, 2015 nükleer anlaşmasında belirlenen sınırın çok üzerinde ve sivil enerji üretimi için genellikle gerekli olan seviyenin de oldukça üstünde. Batılı yetkililer uzun süredir bu tür bir zenginleştirmenin silah düzeyindeki malzemeye ulaşmak için gereken teknik mesafeyi kısalttığını savunurken, İran programının barışçıl amaçlarla yürütüldüğünü ileri sürüyor.
Bu çıkmaz, yaptırımlar, güvensizlik ve başarısız müzakerelerin sıradan İranlılar üzerindeki yükünü artırdığı halde, İran ile Batı arasındaki zaten gergin ilişkiler üzerinde baskı yaratıyor. Pek çok sivil için çözümsüz kalan nükleer anlaşmazlık, daha fazla tecrit, ekonomik zarar ve rahatlama umudunun azalması anlamına geldi.
Комментарии
Топ комментарииЗагрузка комментариев…