رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه به رسانه‌های دولتی گفت که کشور همچنان اورانیوم را تا خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند، حتی در حالی که مذاکرات با دولت‌های غربی در وضعیت بن‌بست قرار دارد.

این اعلام، بر شکافِ همچنان پابرجا میان تهران و قدرت‌های غربی بر سر برنامه هسته‌ای ایران تأکید می‌کند. غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد بسیار بالاتر از میزانی است که برای نیازهای انرژی غیرنظامی استفاده می‌شود و همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی دیپلمات‌هایی است که برای احیای توافقی درباره محدودیت‌ها و نظارت تلاش می‌کنند.

مذاکرات مدتی است متوقف شده و در دور اخیر دیپلماسی نیز نشانه‌ای از پیشرفت دیده نمی‌شود. گزارش رویترز هیچ نشانه‌ای از امتیاز جدید از سوی هیچ‌یک از طرفین یا جدول زمانی مشخصی برای ازسرگیری گفت‌وگوها ارائه نکرد.

این اظهارات تازه به احتمال زیاد فشار بر ایران را حفظ می‌کند و پرسش‌های جدیدی درباره آینده پرونده هسته‌ای برمی‌انگیزد، در حالی که رهبران بین‌المللی میان دیپلماسی و خطرات تشدید بیشتر تنش‌ها دست به ارزیابی می‌زنند.