Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nin, Reuters’a göre, İran’ın 2015 nükleer anlaşmasına uyumuna ilişkin kaygılar nedeniyle bugün ilerleyen saatlerde acil bir oturum düzenlemesi bekleniyor. Toplantı, İran’ın uranyum zenginleştirme seviyelerini artırdığına dair haberlerin ardından geliyor ve bu durum Tahran üzerindeki diplomatik baskıyı daha da yoğunlaştırıyor.
Bir zamanlar yaptırımların hafifletilmesi karşılığında İran’ın nükleer programını sınırlamak üzere tasarlanan JCPOA, ABD’nin 2018’de anlaşmadan çekilmesinden ve İran’ın kendi taahhütlerini aşamalı olarak azaltmasından bu yana defalarca aksama yaşadı. Son anlaşmazlık, yıllardır süren ve anlaşmayı fiilen zayıflatan, müzakereleri de tıkayan çıkmaza bir yenisini ekliyor.
Diplomatların bildirilen ihlalleri gözden geçirmesi ve sonraki adımları değerlendirmesi bekleniyor; ancak hemen bir ilerleme sağlanması öngörülmüyor. Oturumun sonucu, bölgesel gerilimlerin yüksek seyrettiği bir dönemde, İslam Cumhuriyeti hükümetine yönelik uluslararası baskının bir sonraki aşamasını şekillendirebilir.
Sıradan İranlılar için bu diplomatik tıkanma, süregelen izolasyon, ekonomik sıkıntı ve belirsizlik anlamına geliyor. Nükleer anlaşmazlıktaki herhangi bir tırmanma, yıllardır yaptırımların, kötü yönetimin ve siyasi baskının yükünü taşıyan siviller üzerindeki baskıyı daha da artırma riski taşıyor.
Comentários
Principais comentários