ایالات متحده و روسیه ماه آینده درباره پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای نیو استارت گفت‌وگو خواهند کرد، کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد؛ هم‌زمان با نزدیک شدن این توافق به موعد انقضای برنامه‌ریزی‌شده‌اش در فوریه ۲۰۲۶.

این توافق آخرین توافق بزرگ کنترل تسلیحات میان دو کشور است؛ دو کشوری که در مجموع بزرگ‌ترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. هر بحثی درباره آینده آن پیامدهای امنیتی مهمی دارد، به‌ویژه در شرایطی که تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو همچنان بالاست.

کاخ سفید فوراً جزئیات دستور کار یا سطح نمایندگی در این گفت‌وگوها را اعلام نکرد. با این حال، این نشست نشان می‌دهد هر دو طرف دست‌کم مایل‌اند کانالی درباره محدودیت‌های هسته‌ای دوباره باز کنند، هرچند روابط گسترده‌تر همچنان تحت فشار جنگ، تحریم‌ها و افزایش توان نظامی است.

نیو استارت سقفی برای تسلیحات هسته‌ای راهبردیِ مستقر تعیین می‌کند و شامل سازوکارهای راستی‌آزمایی است که مدت‌ها به‌عنوان بخشی حیاتی برای شفافیت شناخته شده‌اند. اگر این پیمان تمدید یا جایگزین نشود، یکی از معدود محدودیت‌های باقی‌مانده بر رویارویی هسته‌ای آمریکا و روسیه می‌تواند از میان برود.