علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه گفت که این کشور با وجود فشارهای مداوم ایالات متحده به پیشبرد برنامه هستهای خود ادامه خواهد داد. اظهارات او در حالی مطرح میشود که تهران با نظارت و بررسی دوباره بر فعالیتهای اتمی خود روبهرو است و میکوشد مذاکراتی را برای بازگرداندن یک توافق هستهای از سر بگیرد.
این اظهارات بر بنبست ادامهدار میان تهران و واشنگتن بر سر غنیسازی اورانیوم، تحریمها و دامنه برنامه هستهای ایران تأکید میکند. برای مردم عادی ایران، این اختلاف حلنشده سالها انزواى اقتصادی، تحریمهای شدیدتر و نشانههای اندکی از گشایش در این بنبست سیاسی به همراه داشته است.
تلاشها برای احیای یک توافق گستردهتر بارها متوقف شده، زیرا دو طرف همچنان بر سر مطالبات اصلی فاصله زیادی با یکدیگر دارند. تازهترین هشدار خامنهای نشان میدهد که رهبری ایران آماده نیست زیر فشار خارجی از موضع هستهای خود عقبنشینی کند، حتی در شرایطی که مسیرهای دیپلماتیک همچنان محدود ماندهاند.
این مناقشه همچنان بر تنشهای منطقهای و فشارهای داخلی در ایران اثر میگذارد؛ جایی که بسیاری از غیرنظامیان هزینه تحریمها، بیثباتی ارز و بلاتکلیفی طولانیمدت را میپردازند.
コメント
トップコメントコメントを読み込み中…