به گزارش رویترز، ایران روز یکشنبه یک موشک بالستیک میانبرد آزمایش کرد؛ اقدامی که بهاحتمال زیاد نگرانیهای بینالمللی درباره برنامههای موشکی و هستهای این کشور را تشدید میکند. این آزمایش در حالی انجام شده که تلاشهای دیپلماتیک برای احیای گفتوگوهای کنترل تسلیحات، پیشرفت محسوسی نداشته است.
انتظار میرود این پرتاب با بررسی دقیقتر دولتهای غربی و مقامهای مسئول عدماشاعه روبهرو شود؛ مقامهایی که مدتهاست هشدار میدهند پیشرفت در توان موشکی میتواند تلاشها برای محدود کردن گسترش سلاحهایی را که ممکن است منطقه را بیثبات کنند، پیچیدهتر کند. رویترز گزارش داد که این آزمایش، پرسشها درباره نیتهای راهبردی تهران را دوباره زنده کرده است.
زمانبندی این رویداد همچنین نشان میدهد که چگونه دیپلماسیِ متوقفشده، همچنان مسائل اصلی امنیتی را بیپاسخ گذاشته است. با کند شدن مذاکرات و شکننده بودنِ اعتماد از پیش، هر آزمایش تازه فشار بیشتری بر چشمانداز دیپلماتیکِ از پیش تحت فشار وارد میکند.
برای ایرانیان عادی، تنشهای ادامهدار و انزوای بینالمللی اغلب به معنای نااطمینانی اقتصادی بیشتر و کاهش امید به گشایشی واقعی است. در حالی که دولت به پیامهای نظامی خود ادامه میدهد، این شهروندان هستند که بیش از همه احتمال دارد هزینههای تشدید تنش را بپردازند.
Commentaires
Meilleurs commentaires