İran’ın nükleer kurumu başkanı Mohammad Eslami, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı ile görüşmeler sürerken ülkenin yüzde 60 uranyum zenginleştirmesine ilişkin kaygıları küçümseyerek bunun “bir sorun olmadığını” söyledi. Bu açıklama, İran’ın nükleer programı üzerindeki yeni Batı baskısı ve programın kapsamı ile amacına dair süregelen soru işaretleri arasında geldi.
Yüzde 60 zenginleştirme seviyesi, sivil nükleer enerji için kullanılan eşik düzeyin çok üzerinde ve İran’ın nükleer ilerlemesini sınırlamak isteyen hükümetler için bir kaygı kaynağı olmaya devam ediyor. Tahran programını defalarca barışçıl olarak savunurken, Batılı yetkililer bu zenginleştirme düzeyinin silah sınıfı malzemeye giden teknik yolu kısalttığını söylüyor.
Eslami’nin sözleri, IAEA’nın izleme ve erişim konularında yürüttüğü görüşmelerin sürdüğü hassas bir diplomatik döneme denk geliyor. Her türlü ilerleme büyük olasılıkla İran’ın daha net işbirliği sunup sunmamasına ve denetçilerin programın kilit bölümlerini doğrulayıp doğrulayamamasına bağlı olacak.
Şimdilik son açıklamalar, uluslararası şeffaflık ve uyum baskısı artmaya devam ederken Tahran’ın zenginleştirme politikasını geri çekmeye hazır olmadığını gösteriyor.
Commentaires
Meilleurs commentairesChargement des commentaires…