İran, 2015 nükleer anlaşması kapsamında belirlenen sınırın çok üzerinde bir seviye olan uranyum zenginleştirmesini yüzde 60 saflığa yükseltmeyi planladığını açıkladı. Açıklama, İsrail’le gerilimin tırmanmaya devam ettiği bir dönemde geldi ve zaten gergin olan bölgesel güvenliğe yeni bir baskı ekledi.
Bu adımın, daha yüksek zenginleştirme seviyelerinin bir ülkeyi silah sınıfı malzemeye daha da yaklaştırdığı konusunda uyarıda bulunan Batılı hükümetler ve nükleer denetim kurumlarının endişelerini daha da artırması bekleniyor. İran ise kararı dış tehditlere bir yanıt ve caydırıcılık stratejisinin parçası olarak çerçeveliyor.
Son hamle, İran’ın nükleer programı, yaptırımlar ve bölgedeki askeri gerilimler üzerindeki yıllardır süren tırmanan anlaşmazlıkların ardından geldi. Yeni bir zenginleştirme adımı, diplomatik çabaları daha da karmaşık hale getirebilir ve daha geniş çaplı bir çatışma riskini artırabilir; bu sırada İran’daki siviller de süregelen izolasyon ve istikrarsızlığın bedelini ödemeye devam eder.
Yetkililer ve analistler, şeffaflığın ve yenilenen görüşmelerin tehlikeyi azaltmak için hayati önem taşıyacağını uzun süredir savunuyor. Şimdilik bu açıklama, bölgenin hâlâ kırılgan olduğu bir anda, çatışmaya doğru atılan bir başka adımı işaret ediyor.
نظرها
نظرهای برتر