شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است امروز بعدتر یک جلسه اضطراری درباره نگرانی‌ها از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برگزار کند، به گزارش رویترز. این نشست پس از گزارش‌هایی برگزار می‌شود که می‌گویند ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و فشار دیپلماتیک بر تهران را تشدید کرده است.

برجام، که زمانی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در برابر کاهش تحریم‌ها طراحی شده بود، از زمان خروج ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸ و کاهش تدریجی تعهدات ایران، با عقب‌گردهای پیاپی روبه‌رو شده است. اختلاف تازه بر بن‌بستی چندساله می‌افزاید که این توافق را عملاً تضعیف کرده و مذاکرات را متوقف نگه داشته است.

انتظار می‌رود دیپلمات‌ها موارد گزارش‌شده از نقض توافق را بررسی کنند و درباره گام‌های بعدی تصمیم بگیرند، هرچند بعید است در این جلسه شکستی فوری حاصل شود. نتیجه این نشست می‌تواند مرحله بعدی فشار بین‌المللی بر حکومت جمهوری اسلامی را در حالی که تنش‌های منطقه‌ای همچنان بالاست، شکل دهد.

برای مردم عادی ایران، این بن‌بست دیپلماتیک به معنای ادامه انزوا، فشار اقتصادی و بی‌اطمینانی بوده است. هرگونه تشدید در مناقشه هسته‌ای خطر آن را دارد که فشار بیشتری بر غیرنظامیانی وارد کند که سال‌ها تحریم، سوءمدیریت و سرکوب سیاسی را تحمل کرده‌اند.