به گفته وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده و روسیه توافق کرده‌اند که ماه آینده گفت‌وگوهای رسمی درباره ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات را از سر بگیرند. این مذاکرات، هرچند محدود، اما یک کانال دیپلماتیک قابل‌توجه میان دو کشور محسوب می‌شود؛ در حالی که تنش‌ها بر سر مسائل امنیتی و نظامی همچنان بالاست.

مقام‌ها دستور کار دقیقی منتشر نکرده‌اند، اما انتظار می‌رود این گفت‌وگوها بر کاهش خطر محاسبه اشتباه و رسیدگی به نگرانی‌های بلندمدت درباره کنترل تسلیحات متمرکز باشد. هرگونه پیشرفت احتمالاً به این بستگی دارد که آیا دو طرف می‌توانند در میان بی‌اعتمادی عمیق و روابط کلیِ پرتنش، به زمینه مشترک برسند یا نه.

این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که فشار جهانی برای تلاش‌های تازه جهت مدیریت خطرات هسته‌ای و جلوگیری از وخامت بیشتر در روابط امنیتی قدرت‌های بزرگ همچنان رو به افزایش است. با وجود آن‌که این روند هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، تصمیم برای ازسرگیری گفت‌وگو نشان می‌دهد هر دو دولت حفظ ارتباط را ارزشمند می‌دانند.

انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات ماه آینده برگزار شود، هرچند تاکنون هیچ‌یک از طرفین به‌طور علنی درباره قالب نشست یا سطح نمایندگی توضیحی ارائه نکرده‌اند.