رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، روز جمعه گفت تهران قصد ندارد سلاح هسته‌ای توسعه دهد و موضعی را تکرار کرد که مقام‌های ایرانی سال‌هاست بیان می‌کنند. اظهارات او در حالی مطرح می‌شود که نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان بالاست و دولت‌های غربی همچنان برای اعمال محدودیت و شفافیت فشار می‌آورند.

این اظهارنظر به نقل از رویترز گزارش شد و به‌عنوان تکرار ادعای دیرینه ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش مطرح شد. خامنه‌ای هیچ تغییر سیاستی اعلام نکرد و این سخنان در بحبوحه نگرانی‌های مداوم بین‌المللی درباره مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیان شد.

ایران سال‌هاست داشتن هدف ساخت بمب را رد می‌کند، در حالی که منتقدان به غنی‌سازی اورانیوم در این کشور و تنش با نهادهای ناظر هسته‌ای و دولت‌های خارجی اشاره می‌کنند. این موضوع همچنان در مرکز دیپلماسی، سیاست تحریم‌ها و امنیت منطقه‌ای قرار دارد؛ در این میان، شهروندان ایران همچنان هزینه انزوا و فشار اقتصادی ناشی از این بن‌بست را می‌پردازند.

اظهارات روز جمعه به احتمال زیاد پرونده هسته‌ای را همچنان در مرکز رویارویی ایران با غرب نگه می‌دارد. فعلاً پیام تهران تغییری نکرده است: رهبری می‌گوید به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، هرچند تردیدها در خارج از کشور همچنان عمیق است.