علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه گفت برنامه هسته‌ای کشور حتی با بازگشت تحریم‌های غرب همچنان پیش خواهد رفت. اظهارات او نشان می‌دهد که تهران به‌احتمال زیاد تحت فشار خارجی مسیر خود را تغییر نخواهد داد.

این موضع‌گیری در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌های تازه درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران و تنش رو به افزایش با دولت‌های غربی بر سر فعالیت‌های غنی‌سازی و نیز رفتار منطقه‌ای گسترده‌تر ادامه دارد. تحریم‌ها مدت‌هاست که از سوی ایالات متحده و متحدانش برای مهار پیشرفت هسته‌ای ایران و وادار کردن تهران به امتیازدهی پای میز مذاکره به کار گرفته شده‌اند.

با این حال، برای بسیاری از ایرانیان این بن‌بست به‌جای کاهش فشار، درد اقتصادی بیشتری به همراه داشته و در عین حال سرکوب در داخل را نیز کاهش نداده است. سال‌ها تحریم، سوءمدیریت و انزوای سیاسی، رنج خانواده‌های عادی را عمیق‌تر کرده، در حالی که دولت همچنان مبالغ هنگفتی را صرف اولویت‌های امنیتی و برنامه‌های راهبردی می‌کند.

اظهارات خامنه‌ای شکاف میان اولویت‌های حاکمیت ایران و واقعیت‌های روزمره پیش روی غیرنظامیان را برجسته می‌کند. با نبودِ نشانه‌ای از مصالحه، به نظر می‌رسد مناقشه هسته‌ای همچنان یکی از منابع اصلی فشار بر اقتصاد ایران و خاورمیانه گسترده‌تر باقی بماند.