رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره‌ای به این موضوع گفته است تهران ممکن است در صورت کاهش تحریم‌های غرب، آماده آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای باشد؛ موضوعی که به نقل از رسانه‌های دولتی ایران و به گزارش رویترز منتشر شده است.

این اظهارات از احتمال گشایشی پس از سال‌ها بن‌بست و تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران و فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها حکایت دارد. هرگونه مذاکره احتمالا به این بستگی خواهد داشت که آیا قدرت‌های جهانی حاضرند در ازای محدودیت یا شفافیت بیشتر درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران، امتیازهای تحریمی ارائه کنند یا نه.

این موضوع همچنان برای مردم عادی ایران بسیار پرهزینه و حساس است؛ مردمی که با افزایش هزینه‌ها، فشار بر ارزش پول ملی و تداوم بی‌ثباتی روبه‌رو بوده‌اند، در حالی که دیپلماسی بارها به بن‌بست رسیده است. هرچند رهبری این مذاکرات را مشروط توصیف می‌کند، اما جامعه ایران همچنان بار اقتصادی انزوا و سوءمدیریت را به دوش می‌کشد.

رویترز نوشت این اظهارات روز جمعه منتشر شده و نشانه‌ای از تغییر رسمی در سیاست‌ها ندارد. فعلا این سخنان بیش از آنکه از یک توافق مشخص خبر بدهد، بیانگر نوعی انعطاف در لحن است؛ و گام بعدی به این بستگی دارد که آیا هر دو طرف برای بازگشت به میز مذاکره، منفعت سیاسی می‌بینند یا نه.