پنتاگون می‌گوید نیروهای زمینی و دریایی آمریکا در سراسر خاورمیانه در وضعیت آماده‌باش بالاتری قرار گرفته‌اند، زیرا تنش‌های منطقه‌ای همچنان رو به افزایش است. مقام‌ها از تهدیدهای بیشتر مرتبط با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و بی‌ثباتی گسترده‌تر در منطقه سخن گفته‌اند.

این اقدام بازتاب نگرانی فزاینده در داخل ساختار دفاعی آمریکا درباره امنیت نیروها و تأسیسات آمریکایی است. این تصمیم همچنین در شرایطی اتخاذ شده که واشنگتن تحولات یک محیط امنیتی ناپایدار را زیر نظر دارد؛ محیطی که با فعالیت شبه‌نظامیان، حملات فرامرزی و خطر تشدید بیشتر درگیر است.

رویترز گزارش داد که پنتاگون وضعیت آماده‌باش را تأیید کرده است، هرچند مقام‌ها جزئیات عمومی و دقیقی از تهدیدهای مشخصی که این تصمیم را برانگیخته‌اند ارائه نکردند. این اقدام نشان می‌دهد که وقتی گروه‌های مسلح و بازیگران دولتی در همان میدان پرتنش و شلوغ درگیری فعالیت می‌کنند، اوضاع می‌تواند چقدر سریع تغییر کند.

برای غیرنظامیان در سراسر منطقه، افزایش دوباره تنش‌های نظامی خطر اختلال گسترده‌تر را بالا می‌برد؛ از جمله آوارگی تازه، آسیب به زیرساخت‌ها و فشار بر خدمات عمومی که از پیش هم تحت فشار هستند. هرگونه تشدید بیشتر احتمالاً بار زندگی را بر دوش مردمی سنگین‌تر می‌کند که کیلومترها دورتر از مراکز قدرتی زندگی می‌کنند که این تصمیم‌ها را می‌گیرند.