علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه به‌گزارش رسانه‌های دولتی گفت تهران در مذاکرات هسته‌ای زیر فشار آمریکا کوتاه نخواهد آمد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها بر سر تحریم‌ها، محدودیت‌های غنی‌سازی و آینده دیپلماسی میان واشنگتن و تهران همچنان بالا است.

اظهارات خامنه‌ای نشان می‌دهد که رهبری جمهوری اسلامی همچنان این گفت‌وگوها را نه به‌عنوان تلاشی برای مصالحه، بلکه به‌مثابه آزمونی برای مقاومت تصویر می‌کند. این موضع می‌تواند تلاش‌ها برای احیای هر توافق گسترده‌تری را دشوارتر کند، به‌ویژه با توجه به اینکه دو طرف همچنان بر سر موضوعات کلیدی فاصله زیادی دارند.

اختلاف هسته‌ای سال‌هاست که اقتصاد و روابط خارجی ایران را تحت‌تأثیر قرار داده و تحریم‌ها نیز بر سختی‌هایی که مردم عادی ایران با آن روبه‌رو هستند افزوده است. در حالی که مقام‌ها مواضع سخت‌گیرانه رد و بدل می‌کنند، غیرنظامیان همچنان هزینه بی‌ثباتی، انزوا و ابهام درباره آینده را می‌پردازند.

خامنه‌ای هم‌زمان با این اظهارات هیچ پیشرفت تازه‌ای را اعلام نکرد و وضعیت مذاکرات همچنان نامشخص ماند. تازه‌ترین موضع‌گیری نشان می‌دهد که اگر گفت‌وگوها ادامه پیدا کند، احتمالاً در چرخه‌ای پرتنش از فشار و سرسختی باقی خواهند ماند.