رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه به نقل از رسانههای دولتی گفت تهران در صورتی که ایالات متحده برای بازگرداندن تحریمهایی که تحت توافق هستهای ۲۰۱۵ کاهش یافته بود اقدام کند، سطح غنیسازی اورانیوم را به خلوص ۶۰ درصد افزایش خواهد داد.
این هشدار نشاندهنده افزایش تنشها بر سر آینده توافق هستهای و خطر تشدید بیشتر میان تهران و واشنگتن است. بازگشت به سطوح بالاتر غنیسازی، نگرانی دولتهای غربی درباره برنامه هستهای ایران را عمیقتر میکند؛ برنامهای که پیشتر نیز بسیار فراتر از محدودیتهای تعیینشده در برجام گسترش یافته است.
این بنبست همچنین پیامدهای گستردهتری برای مردم عادی ایران دارد؛ مردمی که سالهاست هزینه اقتصادی تحریمها، ضعف پول ملی و شکستهای سیاستگذاری دولت را میپردازند. هرگونه کارزار فشار تازه میتواند معیشت غیرنظامیان را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد، در حالی که مقامها همچنان بر سر پرونده هستهای به تبادل تهدید ادامه میدهند.
خبرگزاری رویترز این اظهارات را بخشی از چرخهای آشنا از فشار و تلافی میان ایران و ایالات متحده توصیف کرد؛ چرخهای که در آن دو طرف همچنان فاصله زیادی با یک توافق دیپلماتیک پایدار دارند.
Yorumlar
En iyi yorumlarYorumlar yükleniyor…