رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی، نگرانی‌ها درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در این کشور را کم‌اهمیت جلوه داده و آن را «مشکلی» ندانسته است؛ این در حالی است که گفت‌وگوها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد. این اظهارنظر در شرایطی مطرح می‌شود که فشار تازه غرب بر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته و پرسش‌ها درباره دامنه و هدف آن همچنان باقی است.

سطح غنی‌سازی ۶۰ درصدی بسیار بالاتر از آستانه مورد استفاده برای تولید برق هسته‌ای غیرنظامی است و همچنان یکی از نقاط نگرانی دولت‌هایی به شمار می‌رود که در پی محدود کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هستند. تهران بارها برنامه خود را صلح‌آمیز توصیف کرده، اما مقام‌های غربی می‌گویند این سطح از غنی‌سازی مسیر فنی رسیدن به مواد لازم برای ساخت سلاح را کوتاه‌تر می‌کند.

اظهارات اسلامی در مقطعی حساس در دیپلماسی مطرح می‌شود؛ جایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در حال مذاکره درباره نظارت و دسترسی است. هرگونه پیشرفت احتمالاً به این بستگی خواهد داشت که آیا ایران همکاری روشن‌تری ارائه می‌دهد و آیا بازرسان می‌توانند بخش‌های کلیدی برنامه را راستی‌آزمایی کنند یا نه.

در حال حاضر، این اظهارات تازه نشان می‌دهد تهران قصد ندارد موضع غنی‌سازی خود را عقب‌نشینی کند، حتی با وجود آنکه فشار بین‌المللی بر سر شفافیت و پایبندی همچنان رو به افزایش است.