BM nükleer gözlemcisinin başkanı, İran’ın şimdi birkaç nükleer silah üretmeye yetecek kadar yüksek düzeyde zenginleştirilmiş uranyuma sahip olduğu ve isterse bunu yapabileceği konusunda uyardı. Bu değerlendirme, uzun süredir Batılı hükümetleri alarma geçiren ve bölgede daha fazla tırmanma riskini artıran programa ilişkin kaygıları yeniden yükseltiyor.
Uyarı, uluslararası gözlemcilerin Tahran’dan nükleer faaliyetleri konusunda daha fazla şeffaflık talep etmeyi sürdürdüğü bir dönemde geldi. İran programının barışçıl olduğunu söylüyor, ancak zenginleştirilmiş uranyum stokunun büyümesi, ne kadar ileri zenginleştirildiğine bağlı olarak hem sivil enerji hem de silah amaçlı kullanılabilmesi nedeniyle defalarca incelemeye tabi tutuldu.
Son açıklamaların, halihazırda denetçilerle ilişkilerinde gizlilik ve meydan okuma suçlamalarıyla karşı karşıya olan İran makamları üzerindeki baskıyı artırması bekleniyor. Sıradan İranlılar açısından ise bu çıkmaz, hükümetin küresel kaygıları derinleştiren programı sürdürmesiyle birlikte daha fazla tecrit, yaptırım baskısı ve istikrarsızlık riskini beraberinde getiriyor.
Krizi sınırlamaya yönelik diplomatik çabalar kırılganlığını koruyor ve UAEA’nın uyarısı, hata payının ne kadar dar olduğunu ortaya koyuyor. Tahran ile uluslararası gözlemciler arasındaki güven zaten ciddi biçimde sarsılmışken, nükleer dosya Orta Doğu güvenliğindeki en değişken konulardan biri olmaya devam ediyor.
댓글
인기 댓글