وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت تهران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد و خواسته‌های غرب برای محدود کردن این برنامه را رد کرد؛ در حالی که مذاکرات هسته‌ای همچنان تحت فشار قرار دارد. این اظهارات در شرایطی مطرح شد که فشار ایالات متحده و دولت‌های اروپایی بر سر دامنه و محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای ایران ادامه دارد.

این موضع نشان می‌دهد یکی از موانع اصلی در گفت‌وگوها همچنان حل‌نشده باقی مانده است: اینکه ایران تا چه اندازه حاضر است در ازای کاهش تحریم‌ها و عادی‌سازی گسترده‌تر روابط دیپلماتیک، غنی‌سازی را عقب‌نشینی کند. مقام‌های غربی بارها استدلال کرده‌اند که محدودیت‌ها برای کاهش خطر اشاعه ضروری است، در حالی که مقام‌های ایرانی این برنامه را مسئله‌ای مربوط به حقوق ملی و اهرم فشار می‌دانند.

این اختلاف، تنش‌های دیرینه میان ایران و قدرت‌های غربی را تشدید کرده است؛ به‌طوری‌که تحریم‌ها، نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای و بی‌اعتمادی، همگی بر روند مذاکرات سایه انداخته‌اند. برای مردم عادی ایران، این بن‌بست اغلب پیامدهای مستقیم اقتصادی دارد، به‌ویژه زمانی که شکست دیپلماتیک احتمال تحریم‌های شدیدتر و ادامه انزوا را افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه هیچ‌یک از طرفین نشانه‌ای از عقب‌نشینی بروز نداده‌اند، به نظر می‌رسد گفت‌وگوها همچنان دشوار باقی بماند. تازه‌ترین اظهارات نشان می‌دهد فاصله طرف‌ها بر سر پرسش اصلیِ غنی‌سازی اورانیوم همچنان زیاد است و در نتیجه، بدون امتیازهای جدی، دستیابی به هرگونه پیشرفت کوتاه‌مدت بعیدتر به نظر می‌رسد.