بهگفته مقامهایی که رویترز به آنها استناد کرده است، ایالات متحده و روسیه توافق کردهاند گفتوگوهای دوجانبهای را که با هدف کاهش خطرات هستهای و بازگرداندن یک کانال برای بحث درباره ثبات راهبردی انجام میشود، از سر بگیرند. این اقدام در حالی صورت میگیرد که هر دو کشور همچنان در حال نوسازی نیروهای هستهای خود و توسعه سامانههای موشکی جدید هستند.
انتظار میرود این رایزنیها بر مسائل کنترل تسلیحات متمرکز باشد؛ موضوعی که در نتیجه سالها وخامت روابط، فروپاشی معاهدات و بیاعتمادی روبهافزایش، تحت فشار قرار گرفته است. هرچند این اعلامیه به معنای آب شدن یخ روابط نیست، اما نشان میدهد هر دو دولت ارزش حفظ نوعی ارتباط مستقیم را همچنان مهم میدانند.
افزایش تنش هستهای ناشی از رقابت در ارتقای توان نظامی و نگرانیها درباره سرعت توسعه تسلیحات در هر دو طرف بوده است. تماس دیپلماتیک از زمان فروپاشی توافقهای کلیدی کنترل تسلیحات محدود شده و همین امر، سازوکارهای بازدارنده کمتری برای مدیریت تشدید تنش باقی گذاشته است.
مقامها هنوز زمانبندی دور بعدی گفتوگوها یا جزئیات دستورکار را اعلام نکردهاند. با این حال، تصمیم برای ازسرگیری رایزنیها نشان میدهد که دو طرف دریافتهاند گفتوگوی مستقیم همچنان یکی از معدود ابزارهای موجود برای کاهش خطر محاسبه اشتباه میان این دو قدرت هستهای است.
نظرها
نظرهای برتردر حال بارگذاری نظرها…