ایران اعلام کرد که به غنیسازی اورانیوم تا سطح خلوص ۶۰ درصد ادامه خواهد داد و در برابر فشارهای تازه آمریکا و دولتهای اروپایی برای کاهش فعالیت هستهای خود ایستادگی میکند. این اعلام، یکی از حساسترین مناقشات امنیتی منطقه را همچنان در کانون توجه نگه میدارد.
عباس عراقچی، وزیر خارجه، گفت تهران قصد دارد برنامه غنیسازی خود را پیش ببرد و این پیام را مخابره کرد که دولت آمادگی پذیرش خواستههای غرب برای عقبنشینی را ندارد. این موضعگیری در حالی مطرح میشود که دیپلماتها همچنان درباره چگونگی مهار پیشرفت هستهای ایران و کاهش خطر تشدید تنش، دچار اختلافاند.
سطح غنیسازی ۶۰ درصد بسیار بالاتر از سقف تعیینشده در توافق هستهای ۲۰۱۵ و بهمراتب فراتر از میزانی است که معمولاً برای تولید برق غیرنظامی لازم است. مقامهای غربی مدتهاست استدلال میکنند که چنین سطحی از غنیسازی فاصله فنی تا مواد با غنای تسلیحاتی را کوتاه میکند، در حالی که ایران میگوید برنامهاش اهداف صلحآمیز دارد.
این بنبست بر روابط از پیش پرتنش ایران و غرب فشار بیشتری وارد میکند؛ روابطی که تحریمها، بیاعتمادی و مذاکرات شکستخورده همچنان بر زندگی ایرانیان عادی سایه انداختهاند. برای بسیاری از غیرنظامیان، این مناقشه حلنشده هستهای به معنای انزوای بیشتر، آسیب اقتصادی و نشانههای کمترِ امید به گشایش بوده است.
Comentarios
Comentarios destacadosCargando comentarios…