ایران میگوید یک فناوری جدید غنیسازی اورانیوم را توسعه داده است؛ این خبر را رئیس سازمان انرژی اتمی کشور اعلام کرد. این تحول میتواند نگرانیها درباره برنامه هستهای ایران را تشدید کند و تنشها با دولتهای غربی را افزایش دهد.
این اعلامیه بر نگرانیهای دیرینه درباره فعالیتهای هستهای تهران میافزاید؛ فعالیتهایی که سالهاست بهدلیل دامنه غنیسازی و نبود شفافیت درباره این برنامه زیر ذرهبین بینالمللی قرار داشتهاند. مقامها بلافاصله هیچ راستیآزمایی مستقلی از این ادعا ارائه نکردند و توضیح ندادند که این فناوری چه تأثیری بر ظرفیت غنیسازی ایران خواهد داشت.
این گزارش در بحبوحه اختلافات مداوم بر سر جاهطلبیهای هستهای ایران و خطر رویارویی بیشتر در صورت ادامه بنبست مذاکرات منتشر شده است. هرگونه پیشرفت در توان غنیسازی احتمالاً با توجه نزدیک ایالات متحده، دولتهای اروپایی و نهادهای ناظر بر این برنامه روبهرو خواهد شد.
برای مردم عادی ایران، فشارهای تازه بر پرونده هستهای اغلب پیامدهای گسترده اقتصادی و سیاسی بههمراه دارد؛ از جمله تهدید به تحریمهای بیشتر و انزوای عمیقتر، در حالی که دولت همچنان بهدلیل اولویتهای داخلی خود با انتقاد روبهرو است.
Comments
Top commentsLoading comments…