İran’ın Yüksek Lideri Ali Hamaney, pazar günü yaptığı açıklamada ülkenin nükleer programını ilerletmeye devam edeceğini söyledi ve ABD’nin uranyum zenginleştirmeyi kısıtlama yönündeki yenilenen taleplerine karşı çıktı. Açıklamaları, İran’ın nükleer faaliyetleri ve bunları sınırlamaya dönük Batı çabaları üzerindeki gerilim yüksek kalırken, meydan okumanın sürdüğüne işaret ediyor.

Bu açıklamalar, Tahran ile Washington arasında zenginleştirme seviyeleri, denetimler ve yaptırımlar konusunda uzun süredir devam eden anlaşmazlıklar ortamında geldi. ABD yetkilileri, İran’ın programına daha sıkı sınırlamalar getirilmesini istediklerini defalarca dile getirirken, İran makamları nükleer çalışmalarının yasal olduğunu ve sürmesi gerektiğini savunuyor.

Hamaney’in açıklamasının, çıkmaza giren nükleer anlaşmazlığı izleyen diplomatların kaygılarını daha da artırması bekleniyor. İran’daki siviller için ise bu süregelen karşı karşıya geliş ağır bir bedel yarattı; yaptırımlar ve tecrit ekonomik baskıyı derinleştirirken, hükümet nükleer gündemini önceliklendirmeyi sürdürüyor.

Son açıklamalar, müzakerelerde ilerleme olduğuna dair hiçbir net işaretin bulunmadığı, zaten kırılgan olan bölgesel tabloya bir yenisini ekliyor. Baskı artarken, ABD talepleri ile İran’ın tutumu arasındaki uçurum geniş kalmaya devam ediyor.