علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت تهران همزمان با آماده شدن برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده در هفته آینده، برنامه هسته‌ای خود را کاهش نخواهد داد؛ به گزارش رویترز. اظهارات او نشان‌دهنده موضعی سخت از سوی رهبری ایران در آستانه دور دیگری از دیپلماسی است، پس از سال‌ها روابط پرتنش و بن‌بست‌های تکرارشونده.

این اظهارات در زمانی حساس مطرح می‌شود؛ زمانی که هر دو طرف تحت فشارند تا اختلاف‌های خود بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کاهش دهند. مذاکرات بارها بر سر محدودیت‌های غنی‌سازی، کاهش تحریم‌ها و سازوکارهای راستی‌آزمایی متوقف شده و نشانه اندکی از یک پیشرفت پایدار دیده می‌شود.

برای ایرانیان عادی، پیامدهای این روند بسیار فراتر از زبان دیپلماتیک است. ادامه رویارویی می‌تواند فشار اقتصادی را بیشتر کند، بلاتکلیفی را طولانی‌تر سازد و دشواری‌های ناشی از تحریم‌ها را پابرجا نگه دارد. در عین حال، نرسیدن به توافق خطر تشدید دوباره تنش‌ها را در منطقه‌ای از پیش بی‌ثبات افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود این مذاکرات محک بزند که آیا هر یک از طرفین حاضر به دادن امتیازهای محدود هستند یا اینکه هر دو همچنان در مواضعی باقی می‌مانند که دیپلماسی را سال‌ها شکننده نگه داشته است.