رئیس‌جمهور ایران گفت گفت‌وگوهای اخیر هسته‌ای با ایالات متحده سازنده بوده‌اند، بنا بر گزارش رسانه‌های دولتی، حتی در حالی که تحریم‌ها همچنان اقتصاد کشور را تحت فشار قرار می‌دهند. این اظهارات در بحبوحه فشارهای ادامه‌دار بر تهران درباره برنامه هسته‌ای‌اش و نیز اختلافات گسترده‌تر با واشنگتن مطرح می‌شود.

این اظهارات تازه نشان می‌دهد دو طرف همچنان درگیر دیپلماسی هستند، هرچند این گفت‌وگوها به‌دلیل بی‌اعتمادی عمیق و مطالبات حل‌نشده همچنان محدود مانده‌اند. مقام‌های ایرانی بارها تحریم‌ها را عامل تشدید تورم، ضعف پول ملی و دشواری‌های معیشتی برای مردم عادی دانسته‌اند.

در این گزارش هیچ پیشرفتی اعلام نشد و اشاره‌ای هم نشد که دو طرف توانسته باشند اختلاف‌های خود را بر سر مسائل اصلی کاهش دهند. با این حال، این لحن نشان می‌دهد که در مقطعی که تنش‌ها همچنان بالاست، کانال ارتباطی میان دو طرف همچنان باز است.

برای بسیاری از ایرانیان، موضوع بیش از آن‌که سیاسی باشد، کاملاً معیشتی است: دسترسی به قیمت‌های باثبات، شغل، و رهایی از انزوای اقتصادی. این‌که این گفت‌وگوها آیا به گام‌های عملی منجر می‌شوند یا نه، همچنان روشن نیست.