وزیر خارجه ایران روز یکشنبه گفت تهران قصد ندارد سلاح هسته‌ای تولید کند؛ اظهارنظری که در شرایط ادامه افزایش تنش‌ها با اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای این کشور مطرح شد.

این اظهارنظر با هدف کاهش نگرانی‌ها درباره نیت‌های هسته‌ای ایران بیان شد، اما تغییری در بن‌بست گسترده‌تر میان تهران و اسرائیل ایجاد نکرد. دو طرف همچنان درگیر اختلافی عمیق بر سر فعالیت‌های غنی‌سازی ایران و خطر یک رویارویی گسترده‌تر منطقه‌ای هستند.

رویترز گزارش داد که این سخنان در بحبوحه بررسی‌های تازه درباره موضع هسته‌ای ایران بیان شده است. این موضوع همچنان یکی از پرتنش‌ترین پرونده‌ها در امنیت خاورمیانه است؛ مقام‌های اسرائیلی مدت‌هاست هشدار می‌دهند که ایران ممکن است به سمت توانمندی تسلیحاتی حرکت کند، در حالی که مقام‌های ایرانی بارها هرگونه تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده‌اند.

این اظهارنظر تازه به چرخه آشنای تکذیب‌ها، هشدارها و فشار دیپلماتیک اضافه می‌کند. برای غیرنظامیان در سراسر منطقه، خطر این وضعیت صرفا انتزاعی نیست: هرگونه تشدید تنش میان ایران و اسرائیل می‌تواند بی‌ثباتی را عمیق‌تر کند و خطر یک جنگ گسترده‌تر را افزایش دهد.