رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، گفت عضویت این کشور در ناتو همچنان برای امنیت ترکیه مرکزی و حیاتی است، زیرا تنشهای منطقهای همچنان سیاست خارجی آنکارا را شکل میدهند. اظهارات او بازتابدهنده تلاش ترکیه برای حفظ جایگاهش در درون ائتلاف غربی، در کنار پیگیری اولویتهای دیپلماتیک خود است.
ترکیه مدتهاست تلاش کرده میان تعهدات ائتلافی و یک موضع منطقهای مستقلتر توازن برقرار کند و اغلب از نقش خود در ناتو برای افزایش نفوذ در مسائل امنیتی و دفاعی استفاده کرده است. اظهارات اردوغان در شرایطی مطرح میشود که دولتهای سراسر منطقه با بیثباتی، تهدیدهای نظامیِ در حال تغییر و روابط دیپلماتیک پرتنش روبهرو هستند.
رئیسجمهور ترکیه بارها ناتو را یکی از ارکان مهم بازدارندگی و دفاع ملی معرفی کرده است. همزمان، آنکارا همچنان با کشورهای همسایه وارد گفتوگو و دیپلماسی میشود و میکوشد بدون فاصله گرفتن از متحدانش، انعطافپذیری راهبردی خود را حفظ کند.
بیانیه تازه بار دیگر رویکرد دوگانه ترکیه را تأیید میکند: ماندن در ناتو و در عین حال حرکت در منطقهای بیثبات با ترکیبی از همکاریهای امنیتی و مانورهای دیپلماتیک.
Şərhlər
Ən yaxşı şərhlərŞərhlər yüklənir…